BLUE GRASS BOOGIEMEN - WHO'S AFRAID OF THE BOOGIEMEN?

Toch wel enigszins verbaasd over Radio 2. Wat is Bruce Springsteen toch veel gedraaid met zijn Seeger Sessions. Lekker hoor, daar niet van, maar zouden die deejays het rootsschijfje ook door de strot van de luisteraar hebben geduwd wanneer een in Hilversum onbekend groepje het repertoire van Seeger had afgestoft? Zoals onze eigen Blue Grass Boogiemen aka Hilbilly Boogiemen Dacht het niet. En dat terwijl Robert-Jan Kanis (gitaren, zang), Arnold Lasseur (mandoline), Aart Schroevers (bas, zang), Bart van Strien (banjo, zang) en Lody van Vlodrop (viool, zang) ooit figureerden in The New York Times, Chris Hillman mochten begeleiden op Blue Highways en vaker in het buitenland, inclusief Amerika, optreden dan in eigen land. En dan spelen ze een bluegrassmix van oude classics en vergeten liedjes, aangevuld met eigen werk. Op hun debuut-cd Wo´s Afraid Of The Boogiemen levert die formule uitstekend gespeelde covers op van onder meer Hank Williams, Willie Nelson, Lefty Frizzell, Patsy Cline, Buck Owens en Bill Monroe, plus twee flitsende tunes van Lasseur, waaronder de afsluitende instrumental Allen Road. De gedrevenheid die spreekt uit de persoonlijke toelichtingen bij ieder liedje laten ze ook horen op deze plaat. Dat is het verschil met de bluegrass van een ster als Rhonda Vincent, die volksmuziek regelmatig temt en er een soft, klef hoopje overblijft. Zo niet de Blue Grass Boogiemen, die laten de teugels vieren en doen dat volgens traditioneel recept. Met zijn allen voor de microfoon, een voor een vooruit- en achteruit stappend zodat ze een voor hun dingetje kunnen doen op hun snareninstrumenten. Dat ze daarbij niet voor elkaar willen onderdoen, zorgt voor extra opwinding. De fans weten dat, nu de deejay in Hilversum nog.

Bart Ebisch